Honden: wat te doen bij huidklachten?

Veel honden hebben huidklachten

Bij honden zijn klachten aan de huid een veel voorkomend en vervelend probleem. Dit komt omdat de huid het grootste orgaan van de hond is. Bij een volwassen hond van 30 kg is 12% van het lichaamsgewicht huid. Gelukkig zijn niet alle klachten even erg of langdurig. Een van de meest voorkomende oorzaken van klachten aan de huid zijn nog altijd de vlooien. Hoewel er tegenwoordig veel bekend over is over het voorkomen van vlooien op het dier maar ook zeker in de directe omgeving, blijft het een lastig probleem. Van vlooien is het bekend dat honden met een vlooienallergie klachten blijven houden wanneer er een keer in de vijf dagen een vlooienbeet is.

Problemen aan de huid, verdwijnen niet altijd even snel

Helaas zijn niet alle oorzaken van klachten aan de huid thuis even snel op te lossen. Als er bijvoorbeeld sprake is van een wond, groter dan een klein schaafwondje, dan is het vaak al nodig om toch even je dierenarts te bezoeken. Wondjes door andere honden of katten kunnen, ook bij mensen, makkelijk gaan ontsteken. Het kan dan nodig zijn om een antibioticakuur te geven. Bij zeer oppervlakkige wondjes volstaat vaak het schoonmaken met Betadine. Bij twijfel direct na het verwonden of wanneer er na enkele dagen toch koorts optreedt altijd even contact opnemen met je dierenarts om een juiste behandeling in te stellen.

Bacteriële ontsteking vaak reden voor dierenarts bezoek

Door het krabben, bijten of extreem likken aan de huid raakt de huidbarrière verstoord. De huid is dan niet meer optimaal beschermd tegen het binnendringen van bijvoorbeeld bacteriën. Er ontstaan dan ontstekingen van de huid. Deze bacteriële ontstekingen worden oppervlakkige, diepe of zeer diepe pyodermie genoemd. Vaak zitten oppervlakkige ontstekingen tussen huidplooien of tussen de tenen en kunnen vaak goed behandeld worden met speciale Etiderm shampoo en honingzalf zoals Dermiel wondzalf en Vetramil. Wanneer er ontstekingen zijn waarbij niet alleen de buitenste laag van de huid meedoet, dan is het aan te raden zeker ook even langs je dierenarts te gaan.

Veel honden zijn overgevoelig voor ingrediënten uit het voer

Naast parasieten en bacteriën zijn er nog een paar andere oorzaken van huidklachten bij honden. Veel honden hebben klachten aan de huid door een voedingsallergie, intolerantie voor bepaalde ingrediënten uit de voeding of zijn overgevoelig voor iets uit de omgeving (atopie). Bij voedingsintoleranties reageren honden bijna altijd op de dierlijke eiwitten in de voeding. We zien minder vaak honden die een allergie ontwikkelen tegen de koolhydraten zoals rijst, aardappelen, granen etc. Een allergie ontstaat vaak al op jonge leeftijd, maar ook bij oudere honden na een wisseling van voeding kunnen de klachten ontstaan. Er bestaan testen om te kijken waar de hond wel en niet op reageert, maar in de praktijk wordt er vaak voor gekozen om de hond gedurende 6 tot 8 weken een speciale hypoallergene voeding of een eliminatiedieet aan te bieden. Het is hierbij wel noodzakelijk dat de hond echt niets anders eet dan het speciale dieet omdat dit de uitkomst kan beinvloeden. Gaat het na deze 8 weken goed met de hond, dan kan er worden gekozen om deze voeding de rest van zijn leven te geven. De overgevoeligheid voor een bepaald eiwit zal niet meer verdwijnen. Het kan wel zijn dat de hond in de loop van de tijd ook voor de gekozen voeding overgevoelig wordt, dan begint de zoektocht helaas op nieuw.

Wanneer voer niet het probleem lijkt, maar er toch veel jeuk is

Er zijn ook honden die allergisch voor de voeding lijken te zijn, maar in werkelijkheid reageren op allergenen (stofjes waarvoor de hond allergisch is) uit de omgeving. Je kan dan denken aan huisstofmijt, pollen, zaden en grassen. Wanneer je denkt dat hier sprake van is, dan is het aan te raden na het wandelen de hond met Allermyl anti-jeuk shampoo te wassen omdat je dan de pollen etc op de huid in elk geval vermindert. Daarnaast kan je dierenarts ook andere ondersteuning aanbieden.

Huidklachten met jeuk altijd even langs je dierenarts

Jeuk is voor hond en eigenaar vaak een erg vervelend probleem. Er zijn bij honden heel erg veel oorzaken voor jeuk en daarom is het voor een juiste diagnose goed om je dierenarts je hond te laten zien. Daarnaast kan een huidontsteking ook de jeuk in stand houden terwijl de eerste oorzaak van de jeuk al weg is. Om dan uit de vicieuze cirkel te komen kan het nodig zijn om medicatie te geven aan je hond.