Heeft mijn kat wormen?

Je kat heeft wormen, wat zie je dan aan je kat?

Bij de meeste katten met een milde worminfectie, die regelmatig ontwormd worden, zal je nagenoeg geen symptomen waarnemen. Bij veruit de meeste katten zie je het pas als een wormbesmetting al geruime tijd aanwezig is. Katten met wormen hebben meestal chronische maagdarmklachten. Bij oudere kittens die niet ontwormd worden, is het net een beetje anders. Deze jonge katten kunnen heel veel volwassen wormen in de darmen hebben, die daar voor een verstopping of darmafsluiting kunnen zorgen. Afhankelijk van de ernst van de verstopping kan de oudere kitten klachten ontwikkelen die in het extreemste geval zouden kunnen overlijden.

Bij een kat met wormen kan je een of meer van de volgende symptomen waarnemen:

• Onrustige kat door maagdarmklachten
  • Slechte conditie of doffe vacht
  • Diarree met soms wormen en of met bloed
  • Normale ontlasting met zichtbare wormen (vaker zie je geen wormen in de ontlasting) of lintwormsegmentjes
  • Braken, eventueel met wormen
  • Gewichtsverlies
  • Bij migratie en long- of hartwormen kan er benauwdheid optreden

Vermoed jij dat je kat last van wormen heeft?

Als je in elk geval 4x per jaar ontwormt met een goed werkend ontwormingsmiddel voor katten, dan blijven de klachten van een worminfectie meestal mild. Ontworm je minder vaak, jaagt jouw kat veel op prooidieren, gaat de kat mee op reis naar het zonnige Zuid-Europa of is de weerstand van je kat niet heel erg goed? Dan kan het zijn dat je kat inderdaad een of meer symptomen laat zien zoals hierboven beschreven staan. Voordat je dan gaat ontwormen is het zeer aan te raden om je dierenarts te bezoeken. Wanneer een kat heel erg veel wormen heeft, zullen deze door het ontwormen afsterven. Wanneer er grote kluwen dode wormen in de darm zitten, kan dit voor darmklachten als obstipatie zorgen. Tevens kan je dierenarts kijken of er andere oorzaken zijn voor de klachten en een ontlastingsonderzoek doen om een idee te krijgen van de hoeveelheid wormen maar ook van het soort wormen. Wanneer er dan ontwormd moet worden, kan er rekening gehouden worden met het type worm.

Voorkom wormen bij katten

Volwassen katten laten dus niet altijd even goed zien, dat ze besmet zijn met wormen. Dit is de reden dat dierenartsen aanraden om 4x per jaar te ontwormen met een goed werkend ontwormingsmiddel voor katten. Wanneer een kat dan toch besmet is geraakt, dan is het zeer waarschijnlijk dat de besmetting nog minimaal is en de schade dus beperkt blijft. Helaas bestaan er nog geen producten welke de kat ook preventief beschermen, maar regelmatig ontwormen is dus aan te raden. Voor kittens en jonge katten is het aan te raden om vaker te ontwormen volgens het volgende schema: op 3, 5, 7 en 9 weken leeftijd en vervolgens op 3, 4, 5, 6 en 9 maanden.

Ontwormen op basis van ontlastingsonderzoek

Vind je het prettiger om pas te ontwormen wanneer je zeker weet dat je kat wormen heeft? Dan kan je ontlasting laten onderzoeken bij je dierenarts. Zij kan dan op basis van de uitslag van het ontlastingsonderzoek aangegeven of het nodig is om te ontwormen en zo ja, tegen welke wormsoorten.